Çevrimiçi üyeler    
Çevrimiçi üyeler :
Çevrimiçi ziyaretçiler :
» Görsel Sanatçılar Ansiklopedisi » Çağdaş Türk Sanatçıları » Sanatçı Detayı  
Google Sitede
ÜNLÜ TÜRK SANATÇILARI
GÜNÜMÜZ TÜRK SANATÇILARI
ÜNLÜ YABANCI SANATÇILAR
SANATÇI
Azade KÖKER
 
«« Geri dön
 

AZADE KÖKER

1949 yılında İstanbul'da doğdu.

1971, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Seramik Bölümü'nü bitirdi.

1972, Mezuniyetinin ardından burslu olarak gittiği Berlin Güzel Sanatlar Akademisi'nde endüstriyel tasarım eğitimi gördü. Ardından, heykeltraş Lothar Fischer ile, üç yıl sürecek heykel yüksek eğitimine başladı. Bir yandan Fisher ile pişmiş kili (terra cotta) keşfederken, diğer yandan seramiklerini İtalya'da sergiledi ve Fransa'da gerçekleştirilen uluslararası Seramik Bienali'ne katıldı. Ancak zaman içinde, seramikten uzaklaşarak bütünüyle kille çalışmaya başladı. İzleyen yıllarda gerçekleştirdiği kil işleri, ilkel heykelden esinlenen yirminci yüzyıl ustalarının çizgisinde değerlendirildi.

1978, Öğrenciliğinin son yıllarında Berlin'de kendi atölyesini kurdu. Eserleri Türkiye'de ilk kez, İstanbul'da açılan bir karma sergide izlendi.

1979, Akademi'nin ?ustalar sınıfı'na seçildi. Ertesi yıl, Almanya'nın Hannover, Düsseldorf ve Stuttgart kentlerini gezecek olan ilk kişisel sergisi açıldı.

1984, Berlin'deki ilk sergisini açtı. Aynı yıl, Berlin Eyalet Bahçeleri'ne bir heykeli yerleştirildi. Azade Köker, daha sonra kentin meydan, hastane ve müze gibi çeşitli kamusal mek?nları için pek çok heykel tasarladı.

1988, Geçmiş yıllarda Darmstadt Belediyesi, Berlin Kültür İşleri Senatosu ve Alman Eleştirmenler Birliği tarafından ödüllendirilen Azade Köker, Düsseldorf Büyük Sanat Ödülü'ne layık görüldü.

1989, İkinci Uluslararası İstanbul Bienali'ne katıldı. Bienal kapsamında heykelleri Aya İrini'nin bahçesinde sergilendi. Köker 2005 yılında İstanbul Bienali'ne tekrar davet edildi.

1991, Galeri Nev tarafından düzenlenen Türkiye'deki ilk kişisel sergisi, önce Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi'nde, ardından İstanbul Atatürk Kültür Merkezi'nde izlendi. Serginin kataloğunda, Berlin Kent Müzesi küratörü, sanat tarihçi ve eleştirmen Fritz Jacobi, Azade Köker'in işlerindeki farklılaşmanın altını çizdi. Jacobi'ye göre, yeni heykellerde beden ve boşluk arasındaki sınırlar, eskiye kıyasla çok daha akışkandı.

1992, Sanat Kurumu, Köker'i heykel dalında yılın en iyi sanatçısı seçti. Aynı yıl Berlin Güzel Sanatlar Akademisi'nde ders vermeye başladı.

1993, Kohler firması tarafından Amerika Birleşik Devletleri'ne davet edildi. Firmaya ait fabrika binaları içinde sergilediği yerleştirmesi, 1954 yılında, Kohler'in grev yapan işçilere gaz ve silahla karşılık vermesinden esinlenen eleştirel işlerden oluştu. Köker, dört yıl sonra Doğu Berlin işçileri üzerine de çalıştı. Duvarın yıkılmasının ardından ortaya çıkan şiddetli işsizliği konu alan yerleştirmesi, eski Doğu Almanya kentlerinden Lehnin'de sergilendi.

1994, Japonya'ya seyahat etti. Kyoto Seika Üniversitesi'nin heykel atölyesini yönetti. İki yıl sonra ise Kore'ye davet edildi.

1995, Hitler'in Volkswagen otomobil fabrikasını kurduğu, Almanya'nın Wolfs kentine davet edildi. Burada kentin ve Almanya'nın yakın tarihini ele alan bir yerleştirme gerçekleştirdi. İkinci Dünya Savaşı sırasında işçi olarak çalıştırılan Yahudi esirlerin kıyafetlerini, içleri boş heykellere dönüştüren Köker, eserinde, bedenselliği ve ölümü sorguladı.

1996, ?Eşitsizlikler? (Un-Equations) adını verdiği yerleştirmesi, Berlin Teknik Üniversitesi, Matematik Fakültesi kütüphanesinin galerilerinde sergilendi.

1997, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası (İMKB) tarafından satın alınan bir eseri Borsa binası içine yerleştirildi. Diğer bir eseri ise Beyoğlu'nda sürekli olarak sergilenmek üzere Akbank koleksiyonuna dahil edildi.

1998, Tarihi mek?nları ulus bağlamından kurtarmak amacıyla, tekerlekli peri bacaları heykellerini gerçekleştirdi. Kapadokya'dan esinlenen heykeller, Amerika ve Avrupa'nın pek çok merkezinde sergilendi. Aynı zamanda bu projeyle birlikte fotoğraf ve video, yerleştirmelerinin ana malzemeleri arasına katıldı.

1999, Çalışmalarında aydınlatma ön plana çıktı. İçlerinden aydınlatılmış kağıt heykelleri Beral Madra'nın küratörlüğünde İstanbul'da sergilendi. Galeri Nev'in on beşinci kuruluş yıldönümü dolayısıyla düzenlenen sekiz tematik sergiden biri olan ?Beden/Ego, Vücut/Bellek, Nesne/Özne? başlıklı sergide eserlerine yer verildi.

2000, Berlin'deki ?Özel Raporlar? sergisi için saydam bedenler yarattı. Serginin katalog metnini kaleme alan sosyolog Christina Lammer, bu başsız ve organsız bedenleri Freud'un kuramlarıyla ilişkilendirerek, Köker'in varoluşumuzun özüne dokunmayı başardığını yazdı. Lammer'in ?boş oyuncak bebekler? adını verdiği bu heykeller, 2006 yılında İstanbul Modern tarafından düzenlenen ?Bellek ve Ölçek: Modern Türk Heykelinin 15 Sanatçısı? sergisi sırasında Türkiye'de de izlendi.

2001, Editörlüğünü estetik kuramcısı Kerstin Mey'in yaptığı ?Sculpist: Sanatçılarla Çağdaş Heykel ve Ötesi Üzerine? başlıklı derlemede, düşüncelerine ve eserlerine yer verilen sekiz uluslararası sanatçıdan biri oldu. Azade Köker, ?Sculpist? içinde yayımlanan söyleşisinde, heykellerinin kurmaca ile gerçek arasındaki alanda yer aldıklarına değindi.

2002, Daha önce eserleri Almanya, Belçika ve İsveç'te yer alan çeşitli modern sanat müzelerinde sergilenen Azade Köker, bu kez İsviçre'nin Bellerive Müzesi'ne davet edildi. İki yıl sonra ise heykelleri, Avusturya'nın çağdaş kadın sanatçılara ayırdığı Hittisau Müzesi'nde yer aldı. Ayrıca Köker'in işleri Berlin'in başlıca kurum koleksiyonlarında da temsil edildi.

2003, On yılı aşkın bir zamandır, Almanya'nın çeşitli üniversitelerinde ders veren Azade Köker, halen sürdürmekte olduğu, Braunschweig Teknik Üniversitesi, Mimarlık Bölümü, Plastik Sanatlar Anasanat Dalı Başkanlığına getirildi.

2005, Öğrencileriyle birlikte gerçekleştirdiği ?Şehir Fragmanı? başlıklı video filmi, Uluslararası Mimarlık Birliği Kongresi (UIA) kapsamında gösterildi. Köker, ?Şehir Fragmanı?nda, modern insanın ve modern mimarinin geçirmekte olduğu krizi ve bu krizi atlatmak için toplumun neler yapabileceğini sorguladı. ?Şehir Fragmanı? İstanbul'un ardından, Berkeley'de, California Üniversitesi'nde izlendi. Aynı yıl Belçika'da sergilenen saydam bedenleri birer koza olarak yorumlandı ve Kafka ile ilişkilendirildi.

2006, Ankara Galeri Nev' de sergilenen son işleri Goya' nın Maya'sına çağdaş yorumlar getirdi. İplikle gerçekleştirdiği desen ve yerleştirmeleri, insan bedeninin ve işgal ettiği mek?nların ?pamuk ipliğine bağlı? olduğunu anımsattı. Azade Köker böylelikle izleyiciyi, on beş yıldır üzerinde düşündüğü geçicilik ve kalıcılık kavramlarıyla birkez daha karşı karşıya getirdi.